Soms dan heb je afkortingen waarvan het gewoon echt niet zo duidelijk is waar het nou precies over gaat, zelfs niet als het voluit is geschreven. Als je dan ook nog eens afkortingen of begrippen hebt die veel op elkaar lijken, dan wordt het alleen maar extra lastig. Zo ook de afkortingen PA en PR, oftewel Public Relations en Public Affairs. Waar staan deze twee begrippen precies voor en waar kom je ze tegen in het leven? In deze blog bespreken we het verschil tussen PR en PA! Lees dus snel verder en kom erachter of je met deze begrippen werkt.
Bijna niets met elkaar te maken
Buiten het feit dat deze twee zaken met “het publiek”, oftewel het gewone volk te maken hebben, heeft het vrij weinig met elkaar van doen. Het gaat dus wel over een relatie met de gemeenschap, maar tussen de gemeenschap en welke andere groep, daar zit het verschil. Ook al zijn de letters van de afkortingen voor de helft hetzelfde, ze zijn dus helemaal niet hetzelfde! Vaak wordt hierover een vergissing gemaakt omdat de letters op elkaar lijken, maar het verschil is dus erg groot.
Public Affairs
Public Affairs gaat over zaken die de gemeenschap direct beïnvloeden zoals wetgeving of een bouwproject in de openbare ruimte. PA communiceert dan de feiten en voordelen tussen de gemeente en belanghebbenden zoals investeerders of vakbonden. Vaak zijn deze communicatieberichten ook toegankelijk voor publiek, maar worden ze niet heel duidelijk of wijd verspreid. Je kunt zo’n bericht dan bijvoorbeeld vinden op aanvraag of op een alternatief gedeelte van de gemeente website.
Public Relations
Public Relations gaat veel meer over de band die je als merk of bedrijf schept met het grote publiek. PR is veel commerciëler van aard, en je hoort het begrip dan ook vaak terug binnen de toekomstplannen van een bedrijf. Door PR komt je bedrijf in een positief daglicht te staan en zullen mensen je concept sowieso sneller herkennen van berichtgevingen en reclame. PR is een onderdeel van marketing zullen we maar zeggen. Dit lijkt dus helemaal niet op de betekenis van PA!
PR bureau Amsterdam
Als je wilt dat je PR goed is dan huur je meestal iemand in zoals PR bureau Amsterdam. Een bedrijf zoals PR bureau Amsterdam zorgt ervoor dat je niet meer heel actief bezig hoeft te zijn met de verhouding tussen jou en je doelgroep, maar dat er op de achtergrond actief gewerkt wordt om die verhouding te verbeteren en te onderhouden. Je kunt eventueel ook zelf met je PR aan de slag gaan, maar dit kost veel tijd en energie. Het is niet voor niets dat PR onderhouden eigenlijk een fulltime baan is.
Lees ook: Het verschil tussen friet en patat