Heb jij je al eens afgevraagd wat nu precies het verschil is tussen een e-commerse bureau en een marketing bureau? Dan ben je hier aan het juiste adres!
Het verschil tussen beide vormen, is kortom dat een e-commerce bureau zich volledig richt op de online omgeving van een onderneming. Denk hierbij aan het opbouwen, optimaliseren en het beheren van een online webwinkel. Dit terwijl een marketing bureau juist gespecialiseerd is in het ontwikkelen en uitvoeren van marketingstrategieën. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat er meer leads en een hogere conversie komt. Wat zal resulteren in een grotere naamsbekendheid, zowel online als offline.
Wat is een e-commerce bureau?
Zoals eerder benoemd, richt een e-commerce bureau zich volledig op de online websites van klanten. Dit doen ze aan de hand van een breed scala aan diensten. Dat begint in het eerste stadium, hierbij wordt de website ontwikkeld en gedesigned om ervoor te zorgen dat het allemaal zo goed mogelijk geoptimaliseerd is. Bedrijven hebben vaak al een start gemaakt aan hun onderneming, waarna ze extra ondersteuning willen vanuit een e-commerce bureau. Dit gaat bijvoorbeeld ook over het integreren van betalings- mogelijkheden.
Wegens de privacy wetten in Nederland, is het ontzettend belangrijk om dat te laten maken door organisaties die daar veel kennis van hebben. Op het moment dat dit, maar ook bijvoorbeeld het verbeteren van de navigatiemogelijkheden is gedaan, dan resulteert dat in een compleet plaatje. Wat zorgt voor een algehele betere gebruikservaring voor de toekomstige klanten.
Wat is een marketing bureau?
Een marketing bureau is volledig gericht op het uitvoeren van marketingstrategieën. Dit zijn plannen die zich volledig op de lange termijn richten en als doel hebben om een grotere naamsbekendheid op te bouwen. Hierdoor komen er meer leads, wat zorgt voor een hogere conversie. Dit doen de bureaus aan de hand van twee verschillende strategieën. Namelijk die van Treacy en Wiersema en de generieke concurrentiestrategie van Porter. Wat die betekenen?
Treacy en Wiersema
Treacy en Wiersema richt zich op drie speciale punten: het focussen op efficiëntie en lage kosten, het streven naar continue innovatie en superieure producten en als laatste het opbouwen van een sterke klantenrelatie door te zorgen voor gepersonaliseerde service met op maat gemaakte oplossingen.
De strategie van Porter
De concurrentiestrategie van Porter doet de eerste twee punten hetzelfde, alleen richt Porter zich op een specifiek segment van de markt. Door zich de concentreren op een niche, bedienen ze beter de behoeften van de klanten dan dat een breed georiënteerde concurrent dat zal doen. Hiermee bouwen ze een sterke positie op bij de zelfgekozen doelgroepen.
Zoekmachineoptimalisatie
De belangrijkste dienst van marketing bureaus is het opzetten van zoekmachineoptimalisatie. Dat is een proces waarbij websites dusdanig worden geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat ze beter ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines – dat vrijwel altijd Google is. Het doel hiervan is om een betere zichtbaarheid te krijgen wat uiteindelijk zorgt voor een hogere conversie. Wat het anders maakt dan e-commerce? Zij richten zich op het optimaliseren van de website, dit ter gebruiksgemak van de bezoeker. Terwijl de marketing bureaus zich richten op het verhogen van de conversie aan de hand van de ranking op zoekmachines.
Kun je beide bureaus samen gebruiken?
Ja, dit is ook wat veel beginnende bedrijven doen. Ze beginnen met hun bedrijf bij een e-commerce bureau, dit om ervoor te zorgen dat de basis zo goed mogelijk geoptimaliseerd is. Daarna gaan ze naar het marketing bureau om ervoor te zorgen dat de webshop ook écht gaat scoren in Google. Hierdoor zijn er ook steeds meer bureaus die beide vormen in huis hebben. Doordat ze zowel het technische als het promotionele aspect hebben, wordt de doelgroep direct verdubbeld. Dit is dan ook een marketingvorm die de aankomende jaren gigantisch veel zal veranderen. Dit allemaal door de nieuwe technologieën die ontwikkeld worden.
Wil je meer blogs lezen? Lees dan het verschil tussen administratie en boekhouding.