Als jij je aan het verdiepen bent in de wereld van online marketing, dan kom je vast wel eens de termen SEO en SEA tegen. Deze termen hebben beiden te maken met het hoger ranken in Google, echter zijn er wel grote verschillen tussen deze twee vormen van online marketing. We lichten je dan ook graag het verschil tussen SEO en SEA toe in deze blog.
Zo ontdek je het verschil tussen SEO en SEA
Laten we beginnen met de toelichting betreft het verschil tussen SEO en SEA. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization. Dit is een verzamelnaam voor alle activiteiten die worden uitgevoerd, om ervoor te zorgen dat een website hoger scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google.
SEA daarentegen, staat voor Search Engine Advertising en draait dan ook om adverteren. Door gebruik te maken van SEA tonen zoekmachines de advertentie van de desbetreffende website boven de organische zoekresultaten.
Beide van deze vormen van online marketing zijn erop gericht om meer bezoekers naar een website te genereren. Andere tools die ons helpen binnen marketing zijn onder andere wordpress & shopify. Ook hier weten we je alle verschillen over te vertellen. Lees het hier!
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Hier volgen de belangrijkste verschillen tussen het gebruik van SEO en SEA.
Directe resultaten of winst op lange termijn
Bij SEO kun je niet van de een op de andere dag resultaten verwachten, dit is een langzaam proces. Het kost namelijk veel tijd om een website op verschillende zoekwoorden een hoge positie in Google te laten krijgen. Daarnaast hangt het ook af van de activiteiten van concurrenten. Het is namelijk mogelijk dat die tegelijkertijd aan betere organische posities werken. SEO kan ervoor zorgen dat een website voor langere tijd een goede positie krijgt in Google. Als dit dus goed wordt uitgevoerd kan hier veel profijt uit voort komen.
SEA is direct. Zodra een advertentie is goedgekeurd worden e weergegeven onder de relevante zoektermen. Hierdoor worden er dus vrijwel direct meer kliks gegenereerd. Helaas is dit wel van korte duur, zodra de advertentie stopt, stoppen de kliks ook.
Het meten van de resultaten
De resultaten van SEO activiteiten zijn niet gemakkelijk te meten. Het is moeilijk te bepalen hoeveel werkuren winstgevend zijn ten opzichte van de resultaten en posities in de zoekmachines. Het is daarom aangeraden om een SEO-tool te gebruiken om deze resultaten te kunnen meten.
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van SEA, is meteen duidelijk hoeveel geld uitgegeven wordt, hoeveel werk besteed is en hoeveel kliks het heeft opgeleverd.
Conclusie, het verschil
Na het lezen van deze blog weet je dus wat meer over SEO en SEA, maar wat is nu het verschil tussen de twee. Naast dat ze beide op een andere manier werken, is er een ander belangrijk verschil tussen de twee. Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is namelijk de hoeveelheid werk en de verwachte resultaten. Bij SEA is dit vrijwel direct te meten, terwijl dit bij SEO niet het geval is. Men zegt dan ook vaker dat de resultaten van SEO pas op langere termijn zichtbaar zijn en daar is wat ons betreft ook niks aan gelogen!