Kortingscodes en cashbackacties zijn allebei promotieacties. Als consument betaal je dankzij de promotie minder voor je aankoop, en het bedrijf trekt meer klanten aan door deze kortingen te beloven. Er zit wel een verschil tussen hoe deze twee promoties werken. Wat is het verschil tussen kortingscodes en cashbacks? En hoe maak je als klant handig gebruik van zo’n promotie?
Wat zijn kortingscodes?
Een kortingscode is een code waarmee je korting krijgt op je aankoop in een webshop. Bij het afrekenen van jouw producten of diensten voer je de code in, en je ontvangt direct de korting over het aankoopbedrag. Een korting kan bestaan uit een vast bedrag, een percentage, of uit een extra voordeel, zoals gratis verzending van je bestelling. Een kortingscode wordt ook wel een voucher, couponcode of actiecode genoemd.
Kortingscodes worden door bedrijven verspreid om de aankoop van hun producten aantrekkelijker te maken voor consumenten. Vaak vind je deze kortingen op websites van derden die niet direct met het betrokken bedrijf te maken lijken te hebben, maar deze websites ontvangen meestal commissie van dat bedrijf. Een kortingscode is altijd gebonden aan bepaalde voorwaarden. De code is bijvoorbeeld maar een beperkte periode van kracht, is alleen geldig voor geselecteerde deals, of kan pas gebruikt worden als er voor een minimumbedrag besteld wordt.
En wat zijn cashbackacties?
Een cashbackactie is een andere methode die bedrijven gebruiken om consumenten over te halen om een bestelling te doen. Bij een cashbackactie reken je als klant eerst het volledige bedrag voor je aankoop af. Zodra je dat hebt gedaan, kun je gebruikmaken van de cashback, waarbij je een deel van het aankoopbedrag op je rekening teruggestort krijgt. Een paar bekende elektronica- en witgoedmerken als Samsung, Mediamarkt, Expert en Sony bieden regelmatig forse cashbacks aan.
Vaak gaat het bij cashbacks om een vast, mooi rond bedrag (“€200 euro cashback op je nieuwe magnetron!”) en soms gaat het om een kortingspercentage, bijvoorbeeld 20 procent. Regelmatig zijn cashbackacties gebonden aan de voorwaarde dat de consument zijn oude product, bijvoorbeeld een smartphone, opstuurt naar de leverancier van diens nieuwe smartphone.
Waarom geven bedrijven cashbacks?
Een cashback is eigenlijk ook gewoon een korting, en net als kortingscodes worden cashbackacties van bekende merken veel door websites van derden aangeboden. Het lijkt misschien een beetje omslachtig dat deze korting pas ná de aankoop gegeven wordt. Toch waarderen veel consumenten cashbackacties, omdat mensen het fijn vinden om een bedrag op hun rekening gestort te krijgen. Als er een verouderd product moet worden opgestuurd geeft dat de klant het gevoel dat die goed bezig is door voor recycling te kiezen. Voor het bedrijf levert een cashback een betere klantenbinding op – en bovendien vergeet een deel van de kopers om hun cashback te verzilveren.
Hoe maak je gebruik van deze kortingsacties?
Om deze kortingen te gebruiken zoek je eerst een kortingscode of een cashback op een website die deze aanbiedt. Heb je een kortings- of cashbackcode gevonden voor een product of dienst die je bevalt? Sla die code dan op je computer of smartphone op, of schrijf hem op. Ga vervolgens naar de website van het merk dat de code accepteert. In een verzamelsite vind je vaak een directe link naar de aanbieding van dit merk. Voor een cashbackactie heb je soms een code nodig, maar in andere gevallen verwijst een link vanaf een derde website je naar de cashbackaanbieding die voor elke klant geldig is
Als je een kortingscode invult in de beloofde korting wordt direct verrekend. Als je de koop nu afrondt, betaal je het oorspronkelijke bedrag min de beloofde korting. Bij een cashback reken je eerst het volledige bedrag af. Hierna kun je je bankrekeningnummer en je naam invullen. Vervolgens wordt het beloofde kortingsbedrag binnen een bepaalde periode op je rekening gestort. Vaak gebeurt dat binnen enkele dagen. Bij sommige diensten (bijvoorbeeld bij het afsluiten van een nieuw abonnement of contract) wordt de cashback pas gegeven zodra de overstap voltooid is, wat een paar maanden kan duren.
Waarop kun je korting krijgen, en hoeveel?
Er zijn letterlijk duizenden Nederlandse en buitenlandse bedrijven die deze promotiemethoden gebruiken. Je kunt korting krijgen op alledaagse producten zoals elektronica, speelgoed, kleding, tuinproducten en voedsel. En ook voor de aanschaf van dagattracties, verzekeringen, energieabonnementen en datingwebsites zijn er acties beschikbaar.
De gemiddelde kortingsactie is ontworpen om je tussen de 3 en de 20 procent korting te geven. Sommige deals zijn aantrekkelijker dan andere, en je doet er dan ook goed aan om de verschillende kortingscodes en cashbacks met elkaar te vergelijken. De verzamelwebsites die speciaal zijn gemaakt om kortingsacties in de spotlights te zetten zijn hierbij heel behulpzaam.
Hier kun je online kortingscodes of cashbackacties vinden
Er zijn tientallen verzamelwebsites die gespecialiseerd zijn in het verzamelen en tonen van actuele kortingscodes. Bekende Nederlandse websites zijn bijvoorbeeld Voucheralarm en Acties.nl waar je kortingscodes kunt vinden voor duizenden bekende merken. Deze sites zijn makkelijk door te zoeken. Kies de categorie producten of diensten waarin je geïnteresseerd bent en je krijgt direct een overzicht van relevante kortingscodes.
Ook voor cashbacks bestaan er gespecialiseerde websites die de laatste acties verzamelen en onder de aandacht brengen. EuroClix en CashbackXL zijn twee Nederlandse platforms die cashbacks in de schijnwerpers zetten. Ook deze sites zijn makkelijk te navigeren met de zoekfunctie. Ook kan je kiezen voor handmatig in een bepaalde categorie naar een mooie promotie te zoeken.