Veel mensen denken tegenwoordig nog steeds dat er geen verschil is tussen en maken van reclame en PR. Ondanks dat ze wel een beetje op elkaar lijken is het verschil echter groot. Om wat licht te scheppen op de vraag “wat os het verschil tussen reclame en pr” leggen wij de verschillen hieronder uitgebreid uit.
De betekenis van reclame
Reclame maken is een betaalde dienst die vaak niet persoonlijk is ingesteld. Zo is het eenrichtingscommunicatie naar de potentiële klant toe via meerdere communicatiekanalen zoals bijvoorbeeld sociale media. De doelgroep wordt over een bepaald product of dienst geïnformeerd, beïnvloed en hopelijk aangezet tot actie. De actie is hierbij het kopen van het product of aanvragen van de dienst.
De reclame wordt gemaakt via advertenties die te zien zijn op online kanalen, tv- en radioreclames, billboards en meer. Het bedrijf dat adverteert heeft als enige controle over hoe en wanneer de reclames worden uitgezonden. Vaak wordt de tijdsduur van een advertentie afgesteld op een budget.
De betekenis van PR
PR is een afkorting van public relations. Het is een manier van strategisch communiceren via verschillende kanalen. Om zo meerdere gunstige relaties op te bouwen voor het bedrijf. Bedrijven bouwen een positief imago op in de ogen van het publiek door te vertellen over de producten en diensten of door het aan ze te tonen. Neem als voorbeeld een pr bureau in Amsterdam. Zij helpen bedrijven om niet-betaalde publiciteit te verdienen, ook wel free publicity genoemd. Free publicity is in Amsterdam ondertussen ook een erg groot begrip, net als pr bureau Amsterdam. Free publicity, ofwel PR kan men verdienen door middel van goodwill en mond-tot-mondreclame via persberichten, uitgelichte verhalen en sociale media.
Wat zijn de belangrijkste verschillen?
Om het allemaal even samen te vatten benoemen wij hieronder de meest belangrijke verschillen die een duidelijk maken hoe weinig beide begrippen op elkaar lijken;
- Reclame is een betaalde of gekochte dienst. PR ofwel public relations is media die het bedrijf verdiend heeft.
- Er wordt geadverteerd om (nieuwe) producten te laten zien aan publiek om hen zo hopelijk aan te zetten tot een aankoop. Met public relations richt het bedrijf zich op het krijgen van een positief imago in het oog van de klant en het bedrijf in de media te houden.
- Het laten zien van advertenties aan de doelgroep is iets wat gegarandeerd kan worden. Bij PR is het helaas zo dat er geen garantie is tot plaatsing.
- Potentiële klanten hebben meer vertrouwen in public relations dan in reclame. Klanten die zich bewust zijn van de reclame wereld weten namelijk dat een advertentie niet altijd de waarheid hoeft te vertellen en daarom zijn ze sceptisch. Bij PR is het zo dat een derde partij verteld of het product of de dient, dit zorgt voor een hoger percentage in vertrouwen.
- Adverteren is duur, maar een makkelijke manier om een groot publiek te trekken. PR is kosteloos, maar neemt meer tijd en geduld in beslag.
Lees ook onze blog over: verschil tussen data verwerken binnen Excel of SPSS voor meer informatie over de verschillen!