Allereerst zit er een klein verschil tussen de werking van een diesel motor en de werking van een benzine motor. In zowel een diesel motor als een benzine motor, wordt energie opgewekt door de verbranding van een mengsel.
Het verschil tussen deze twee motoren is dat bij een benzine motor gebruik wordt gemaakt van een bougie om te ontbranden, een diesel motor ontbrand uit zichzelf.
Vermogen of gemakkelijk wegrijden
Het vermogen en hoe de auto koppelt, zijn de grootste verschillen tussen de twee.
Een auto dat op diesel rijdt kan vaak gemakkelijker koppelen. Dit betekent dat de auto gemakkelijker kan wegrijden, zelfs bij een laag toerental. Dit zorgt er ook voor dat er minder snel geschakeld moet worden.
Een benzineauto heeft vaak meer vermogen, hierdoor kan de auto sneller optrekken en heeft daardoor minder tijd nodig om op een hoge snelheid te komen. Diesel auto’s met een turbo kunnen alsnog gemakkelijker koppelen, dit zorgt weer voor een fijne rijervaring en snel optrekken.
Het kan zijn dat iemand bij rijschool Eindhoven rijlessen in een diesel auto neemt. Na het slagen kan het dan even wennen zijn, omdat een diesel gemakkelijker koppelt. Ook daar zal rijschool Eindhoven, de leerling op voorbereiden.
Kosten en verbruik
Er is ook een financieel verschil tussen het rijden van een diesel auto of een benzineauto. Voor een diesel auto is de wegenbelasting duurder, dan voor een benzineauto. Maar de diesel prijs is dan wel weer lager dan de benzine prijs.
Diesel rijdt gemiddeld een stuk zuiniger dan benzine. Gemiddeld is het verbruik van een diesel 1:18 en van een benzine 1:13. Een diesel heeft meestal ook een grotere tankinhoud.
Het is voordeliger om een diesel te rijden, als er meer dan 25.000 kilometer per jaar wordt gereden. Iemand dat minder dan 20.000 kilometer per jaar rijdt, is goedkoper uit met een benzineauto.
Milieu
Een diesel auto stoot meer stikstof en fijnstof uit dan een benzineauto, daarom is een diesel auto slechter voor het milieu. Dit is ook de reden waarom de wegenbelasting voor een diesel auto duurder is.
Tegenwoordig wordt er een nieuwe diesel ontwikkeld, genaamd blauwe diesel. Deze diesel wordt van plantaardig restafval gemaakt, en is daarom een stuk zuiniger dan de ouderwetse diesel.
Heb je deze blog gelezen en ben je geïnteresseerd in onze andere blogs? Lees dan eens onze blog over “verschil tussen private lease en financial lease“ of “verschil tussen een saaie en een sfeervolle tuin“