Er is een verschil tussen benzine en diesel, maar hoe zit dit? Zowel diesel als benzine worden opgewekt uit minerale olie. Het verschil zit hem vooral in de raffinage methoden en de verbranding. Diesel is makkelijker te raffineren, tegelijkertijd bevat het meer talrijke verontreinigende stoffen die gescheiden moeten worden voordat ze dezelfde emissieniveaus als benzine bereiken. Ook werken een diesel en benzine motor verschillend van elkaar. In zowel een diesel motor als een benzine motor, wordt energie opgewekt door de verbranding van een mengsel. Het verschil tussen deze twee motoren is dat bij een benzine motor gebruik wordt gemaakt van een bougie om te ontbranden, een diesel motor ontbrand uit zichzelf. Daarnaast vindt de verbranding bij een diesel motor meteen plaats, terwijl dit bij een benzine motor niet het geval is. Naast deze twee feitjes, zijn er nog meer verschillen tussen benzine en diesel. Wij leggen deze in de blog verder uit.
Hoe werken diesel en benzine?
Zowel diesel als benzine hebben een verschillende werking, die afhankelijk zijn van de soort motor die je hebt. Doordat deze twee verschillende methoden gebruiken om de brandstof te verbranden, is het belangrijk dat je de juiste soort tankt. Door dit niet te doen creëer je meer problemen of zelfs blijvende schade. De verbranding en het verschil hierin tussen benzine en diesel, leggen we hieronder uit.
Verbranding in benzine motor
Bij een benzine motor wordt de benzine gemengd met lucht. Deze lucht wordt zorgvuldig samengeperst door de zuigers te gebruiken. De volgende stap van dit proces is het ontsteken van het mengsel dat nu ontstaat. Dat gebeurt door gebruik te maken van bougies. Verder zit er een verschil bij het injecteren van benzine. Bij benzine motoren heb je hier twee opties voor. De eerste optie werkt via het injectiesysteem of de carburateur. Bij de tweede wordt de carburateur gebruikt om de benzine te mengen met lucht voordat deze in de cilinder terecht komt.
Verbranding in diesel motor
Een dieselmotor gaat eerst te werk met de luchtcompressie. Hierdoor zal de brandstof snel ontbranden wanneer deze de hete lucht raakt. Bij een diesel motor moet de brandstof direct in de cilinder geïnjecteerd. Deze gaat dus niet , zoals bij een benzine motor, eerst door de carburateur. Het is belangrijk dat dit proces goed verloopt. Gebeurt dit niet of vinden er afwijkingen plaats? Dan kan dit zorgen voor schade en ongewenste resultaten.
Vermogen of gemakkelijk wegrijden
Het vermogen en hoe de auto koppelt, zijn de grootste verschillen tussen de twee. Een auto dat op diesel rijdt kan vaak gemakkelijker koppelen. Dit betekent dat de auto gemakkelijker kan wegrijden, zelfs bij een laag toerental. Dit zorgt er ook voor dat er minder snel geschakeld moet worden. Een benzineauto heeft vaak meer vermogen, hierdoor kan de auto sneller optrekken en heeft daardoor minder tijd nodig om op een hoge snelheid te komen. Diesel auto’s met een turbo kunnen alsnog gemakkelijker koppelen, dit zorgt weer voor een fijne rijervaring en snel optrekken.
Het kan zijn dat iemand bij rijschool Eindhoven rijlessen in een diesel auto neemt. Na het slagen kan het dan even wennen zijn, omdat een diesel gemakkelijker koppelt. Ook daar zal rijschool Eindhoven, de leerling op voorbereiden.
Het verschil in efficiëntie tussen benzine en diesel
Zowel benzine als diesel verschillen op het gebied van efficiëntie. Ook hebben de motoren een verschil in brandstof verbruik en hebben dieselmotoren vaker een hoger maximaal toerental dan benzine motoren. De belangrijkste factor hierin? Dat is de werking van de motor. Als je namelijk in het bezit bent van een taxirijbewijs is een dieselmotor beter door de hoeveelheid kilometer die je rijdt. Bij een benzinemotor mag er tijdens de compressieslag nooit zelfontbranding plaatsvinden. Gebeurt dit wel? Dan kan de motor beschadigd raken. Dit is dan ook de reden dat een benzinemotor een lagere compressieverhouding moet houden. Bij een dieselmotor kan de lucht beter comprimeren en een hogere compressieverhouding. Samengevat, betekent een hogere compressieverhouding dus ook dat het brandstofverbruik beter is, Ofwel, een diesel motor heeft een hogere efficiëntie dan een benzine motor.
Kosten en verbruik
Er is ook een financieel verschil tussen het rijden van een diesel auto of een benzineauto. Voor een diesel auto is de wegenbelasting duurder, dan voor een benzineauto. Maar de diesel prijs is dan wel weer lager dan de benzine prijs.
Diesel rijdt gemiddeld een stuk zuiniger dan benzine. Gemiddeld is het verbruik van een diesel 1:18 en van een benzine 1:13. Een diesel heeft meestal ook een grotere tankinhoud.
Het is voordeliger om een diesel te rijden, als er meer dan 25.000 kilometer per jaar wordt gereden. Iemand dat minder dan 20.000 kilometer per jaar rijdt, is goedkoper uit met een benzineauto.
Milieu
Een diesel auto stoot meer stikstof en fijnstof uit dan een benzineauto, daarom is een diesel auto slechter voor het milieu. Dit is ook de reden waarom de wegenbelasting voor een diesel auto duurder is. Tegenwoordig wordt er een nieuwe diesel ontwikkeld, genaamd blauwe diesel. Deze diesel wordt van plantaardig restafval gemaakt, en is daarom een stuk zuiniger dan de ouderwetse diesel. Echter zijn er steeds meer zones verboden voor de traditionele diesel. Dit heeft dan ook gezorgd voor een lager aantal diesel auto’s in Nederland en is dan ook de hoofdreden dat ze nauwelijks meer verkocht worden.
Conclusie; een degelijk verschil
Hoewel diesel en benzine in essentie op elkaar lijken, zit er toch wel degelijk een verschil tussen de twee. Het belangrijkste verschil tussen diesel en benzine zit hem in de verbranding. Bij diesel vindt de verbranding direct plaats en wordt er meer efficiëntie uit de vloeistof gehaald. Echter zorgt dit wel voor meer schadelijke gassen, wat weer niet goed is voor het milieu, maar kun je er wel verder mee rijden. Heb je deze blog gelezen en ben je geïnteresseerd in onze andere auto gerelateerde blogs? Lees dan eens onze blog over “verschil tussen private lease en financial lease“ .