. Tegenwoordig hebben veel bedrijven een VOIP telefooncentrale. Wellicht overweegt u zelf ook een VOIP telefooncentrale te nemen. Veel mensen weten echter niet goed wat een VOIP telefooncentrale is. Wat is het verschil tussen een VOIP telefooncentrale en andere type telefooncentrales? In dit artikel leggen we het verschil voor u uit.
Wat is een telefooncentrale?
Om deze vraag te beantwoorden dienen we eerst het woord telefooncentrale te definiëren. Wat is een telefooncentrale? In de essentie is een telefoonverbinding niets anders dan wat je als kind wellicht wel eens hebt gedaan door twee blikken aan elkaar te verbinden met een draad. Je geluidsgolven worden met een verbinding over een afstand getransporteerd naar een ontvanger, die op zijn of haar beurt geluidsgolven naar jou terug kan laten transporteren.
Bij het ontstaan van de telefonie bleek al snel dat het niet heel praktisch is als de verbinding maar met een andere partij aan de andere kant kan plaatsvinden. Er ontstonden daarom telefooncentrales waar de operator je met een specifiek ander persoon kon verbinden. Door een plug met jou kant van de draad in een huls kon stoppen waar de kant van de draad van degene die je wilde spreken aan verbonden zat. Als je tegen de telefoniste zij dat je persoon A wilde spreken, stopte ze dan de plug die bij jou hoorde in de huls van persoon A; en als je persoon B wilde spreken, dan deed ze jouw plug in de huls van persoon B.
Evolutie
Naar mate de technologie verder evolueerde en telefonie voor mensen vanzelfsprekend werd, wilden mensen in hun huis of op kantoor de mogelijkheid hebben om – zoals de telefoniste van de telefoniemaatschappij dat in de begindagen van telefonie deed – bellers door te verbinden naar de juiste persoon. Als een vriend of vriendin dan voor je partner belde en je wist dat je partner in de keuken was, dan kon je het nummer voor de keuken op je telefoon intoetsen en dan ging daar de telefoon open. Op deze manier kreeg het woord telefooncentrale een nieuwe betekenis: waar het in de begindagen van de telefonie iemand was die in dienst was van de telefoniecentrale die zorg droeg voor de bediening van de telefoniecentrale, werd het nu iets dat mensen zelf in hun eigen huis of op kantoor bedienden.
Wat is VOIP?
VOIP staat voor Voice Over IP. Vertaald in het Nederlands, komt VOIP er dus op neer dat je stem over een IP-verbinding wordt getransporteerd. In feite is dit hetzelfde concept als de twee blikken met een touw ertussen – alleen dan gedigitaliseerd. IP-verbindingen zijn het type verbindingen waar het internet op draait. Als je een webpagina intypt in je browser, dan wordt de website op jouw computer binnengehaald via een IP-verbinding. VOIP is dus feitelijk niets anders dan het transporteren van je stem over eenzelfde type verbinding als waar je internetpagina, filmpjes en muziek via binnenkomt.
Waarom heeft VOIP oude technieken vervangen?
In eerste instantie was een belangrijke reden waarom de VOIP-techniek telefooncentrales. Op basis van analoge verbindingen en bestaande digitale verbindingen als (A)DSL heeft vervangen de kostenbesparing die het voor bedrijven met zich meebracht. Omdat de bandbreedte van spraak over een internetverbinding zeer beperkt is in vergelijking met bijvoorbeeld video, waren de kosten voor het verbruik van de data vrij beperkt. De telefoonmaatschappijen rekenden echter vaak aanzienlijk hogere tarieven voor bedrijven die de oudere technieken bleven gebruiken. In eerste instantie begonnen daarom een aantal grote bedrijven met de destijds grote investering. Die het opzetten van een VOIP telefooncentrale en bijbehorende techniek (VOIP telefoontoestellingen, UTP-kabels, etc.) kostten. Ze deden dit omdat het duidelijk was dat dit op lange termijn geld zou besparen. Naar mate de VOIP-technologie bij meer bedrijven werd uitgerold, daalden de kosten en lieten steeds meer bedrijven hun telefooncentrales updaten.
Tegenwoordig is het duidelijk dat de switch naar VOIP-telefooncentrales andere voordelen heeft. Zo kan verbinding overal gemaakt worden waar er een internetverbinding is, terwijl er bij andere type telefooncentrales een fysieke draad tussen de klant en de wijkcentrale dient te lopen.
Verder maakt een VOIP telefooncentrale het ook mogelijk om met andere type apparaten dan alleen een traditioneel telefoontoestel te telefoneren. Zo kunnen laptops, tablets en smartphones worden gebruikt op een bedrijfsnetwerk. Zeker met de introductie van het thuiswerken heeft dit zijn voordelen voor bedrijven sterk laten zien.
Bekijk ook Verschil tussen passief en actief koelen pc