In voertuigen wordt gebruik gemaakt van twee hoofdremsystemen. Dit zijn hydraulische remsystemen en luchtdrukremsystemen. Hydraulische remsystemen gebruiken olie als werkmedium en luchtdruk remsystemen gebruiken lucht.
Een hydraulisch remsysteem wordt, normaal gesproken, gebruikt voor lichte voertuigen zoals auto’s, bakwagens etc. Luchtdruk remsystemen worden veelal gebruikt bij grotere vervoersmiddelen zoals bussen vrachtwagens, treinen enz.
Om meer te weten te komen over de verschillen tussen deze twee remsystemen, nemen we even een kijkje naar wat ze beide inhouden.
Hydraulische remsystemen
Bij een hydraulisch remsysteem wordt remvloeistof gebruikt om druk over te brengen van rempedaal op de remblokken. Deze vloeistof brengt de druk van het regelmechanisme naar het remmechanisme. Dit soort remsystemen wordt veelal gebruikt bij langzame vierwielers, in de landbouw en bij sommige fietsen.
Hierbij worden de mechanische krachten die door de bestuurder op het rempedaal worden overgedragen, omgezet in hydraulische druk door een apparaat dat het hoofdcilinder wordt genoemd.
Het is essentieel dat het remsysteem efficiënt werkt, als het gaat om auto’s en machines. In auto’s worden over het algemeen verschillende soorten remsystemen gebruikt, aangezien elk type zijn eigen toepassingen en voordelen heeft.
Luchtdrukrem
Na het behalen van het vrachtwagen rijbewijs in Limburg, gaan bestuurders de weg op in vrachtwagens met tienduizenden kilo’s aan gewicht. Hierbij zijn de remmen een van de belangrijkste onderdelen van het voertuig. Dit remsysteem bestaat, bij grote dieselvrachtwagens, opleggers en bussen, uit een luchtrem.
Omdat er bij een hydraulische rem vloeistof verloren kan gaan bij een lekkage, vertrouwen grote voertuigen op lucht aangedreven remmen, om de bestuurder en alle andere mensen veilig te houden.
Luchtremmen kunnen trommel- of schijfremmen zijn, of zelfs een combinatie van deze twee. Hierbij wordt lucht onder druk gezet door een op de motor gemonteerde compressor. Deze luchtcompressor pompt de lucht vervolgens in de lucht opslag tanks, die de perslucht opslaan totdat deze nodig is.
Deze luchtdruk wordt ook gebruikt om de bedrijfsremmen en parkeerrem vrij te geven. Door veerkracht in het parkeerremgedeelte van de veerremkamer, grijpt de parkeerrem aan. Hierdoor kan de parkeerrem ook als noodremsysteem gebruikt worden. Indien de luchtdruk te laag is, zal de kracht die wordt uitgeoefend door de veer in de kamer de kracht die wordt uitgeoefend op het membraan kunnen overwinnen en de remmen op alle wielen kunnen activeren.
Conclusie
Je zou kunnen zeggen dat luchtremmen op dezelfde manier werken als hydraulische remmen. Want net als bij hydraulische remmen, wordt er luchtdruk uitgeoefend, wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt. Nu kan je gemakkelijk weten hoe jij je remmen moet onderhouden, na het behalen van je vrachtwagen rijbewijs in Limburg.