Rijden in een automaat wordt door sommigen als anders ervaren dan rijden in een schakelauto. Bij een schakelauto is er, behalve een rem- en gaspedaal, ook een koppelingspedaal. Bij een automaat heb je alleen een rem- en gaspedaal. Daarnaast heb je ook nog een semi-automaat. Zo zie je maar, er zit duidelijk een verschil tussen automaat en een schakelauto! In deze blog zullen we precies bespreken wat er verder nog anders is aan de twee voertuigen. Zo weet jij, na het lezen van deze blog, wat precies de verschillen zijn en welke het beste bij jou past!
Automaat tegenover schakelauto
- Het verbruik: Het eerste verschil gaat over het verbruik van de auto. Men denkt namelijk dat een handgeschakelde auto minder verbruikt dan een automaat. Dit klopt echter niet! Door de ontwikkeling van auto’s liggen beiden types tegenwoordig erg dicht bij elkaar, ze verbruiken allebei minder dan eerst. Er zit rondom de 5% verschil in welke in het voordeel van de schakelauto valt
- Het gebruik: Bij een automaat heb je een bedieningshendel op de plek waar normaal de versnellingsbak zit. Hiermee kun je de automaat in vier verschillende standen zetten: vrij, achteruit, rijden, parkeerstand en in zijn vrij. Bij een automaat hoef je jouw rechtervoet niet te gebruiken. Je linkervoet kun je namelijk gebruiken voor het gaspedaal of de rem. Een schakelauto heeft natuurlijk het bovenstaande niet. De pook is puur voor versnellingen.
- De slijtage: Heeft een schakelauto meer kans op slijtage dan een automaat? Ja! Dit verschil is wél waar. Dit komt simpelweg doordat je zelfstandig schakelt en dus veel bezig bent met de koppeling. Dit zorgt nu eenmaal voor veel wrijving, vaak ook inconsistent. Hierdoor is de kans op slijtage nu eenmaal groter bij een schakelauto.
- De veiligheid: Is een automaat veiliger dan een schakelauto? Ja, in principe is dit waar. Een automaat neemt de taak van het schakelen en werken met de koppeling over, waardoor je je beter kunt focussen op het rijden zelf. Omdat je dus met minder dingen tegelijk bezig bent, is het rijden van een automaat in principe veiliger. Hoe meer focus en rust tijdens het rijden, hoe veiliger.
- De prijzen: Een automaat hoeft, ondanks wat veel mensen denken, zeker niet altijd duurder te zijn dan een schakelauto. Vroeger viel er wel iets voor dit vooroordeel te zeggen, maar omdat de huidige techniek zo ver vooruit gegaan is, liggen de prijzen van automaten en schakelauto’s niet meer specifiek uit elkaar. Tweedehands is het wél een verschil. Zo kost de gemiddelde automaat op Marktplaats op het moment van schrijven € 18.465,- en een schakelauto € 9892,-.
- De toekomst: Of we in de toekomst nog veel schakelauto’s zullen zien valt te betwisten. Zoals eerder benoemd is het tegenwoordig steeds belangrijker om te letten op de zuinigheid van de auto wanneer je er een gaat kopen of leasen. De meeste autofabrikanten schakelen tegenwoordig over naar het produceren van automaten, of zelfs elektrische auto’s. Om deze reden is de kans groot dat we in de toekomst bijna geen schakelauto’s meer zullen tegenkomen. De nieuwere auto’s zijn tegenwoordig alleen maar automaten en ooit zullen we waarschijnlijk de volledige switch naar elektrische voertuigen maken.
Een semiautomaat, wat anders
Een semiautomaat is een tussenvorm. Er is nog steeds geen koppelingspedaal. Maar je kunt hierin wel zelf kiezen in welke versnelling je rijdt als je dat wilt. Daarbij valt het nog steeds onder een automaat voor de wet. Dat is handig als je hebt afgereden met code 78 (automaat leswagen). Want met zo’n rijbewijs mag je namelijk niet rijden in een schakelauto. Het is normaal vaak slim om af te rijden in een schakelauto, aldus autorijschool Maastricht. Als je een rijbewijs voor een schakelauto hebt, mag je daarna zowel in een schakelauto als in een automaat rijden. Zo ben je altijd flexibel!
Automaat
Een automaat heeft een zogeheten automatische versnellingsbak. Dit houdt in dat je niet zelf kunt schakelen. Dat doet de auto automatisch voor jou. Voor sommige mensen is het rijden in een automaat echt een uitkomst als het maar niet wil lukken om het examen te halen. Zo heb je ook gewoon wat minder handelingen te verrichten in een automaat. De zogeheten hellingproef, waarbij je gebruik maakt van de handrem en het koppelingspedaal, is dan bijvoorbeeld niet echt meer een hele bijzondere handeling.
Versnellingen
Wat verder ook bijzonder is dat sommige automaten maar liefst 9 versnellingen hebben. Dat is natuurlijk heel wat meer dan in een normale schakelauto! De meeste schakelauto’s hebben 5 of 6 versnellingen, maar er zijn ook uitzonderingen. Zo zijn er oudere auto’s die nog 4 versnellingen hebben, echter dit is tegenwoordig zeldzaam. Dankzij de 9 versnellingen van sommige automaten, is het mogelijk om zuiniger en sneller te rijden. Er is nu eenmaal meer speling en het is hierdoor niet per se nodig om hoger de toeren in te gaan. Het hebben van meer versnellingen kan dus zeker een voordeel zijn!
Schakelauto
Een schakelauto heeft een versnellingsbak waarmee je zelf schakelt. Daarbij heb je een koppelingspedaal die je intrapt als je schakelt naar een hogere of lagere versnelling. Een schakelauto heeft zo’n vier of vijf versnellingen. Rijd je langzaam? Dan wil je in een lage versnelling zitten. Ga je versnellen? Dan trap je dus het koppelingspedaal in en schakel je naar een hogere versnelling. Vroeger werd er bij het halen van je rijbewijs, waar we hier verschillende van uitleggen, vooral ook gezegd om bij het versnellen de motor aardig wat ‘op te laten komen’. Dit hield in dat je de motor nog wat laag in de versnelling hield, waarbij de motor meer lawaai maakte. Tegenwoordig is het met het meer zuinige rijden gebruikelijk om eerder in een hogere versnelling te gaan zitten.
Tot slot
Al met al zijn er toch een paar duidelijke verschillen tussen automaat en schakelauto. Zo is er natuurlijk een verschil in het besturen van de auto zelf en is er ook een verschil te vinden in de versnellingsbak. Hopelijk ben je een stukje wijzer geworden na het lezen van deze blog en kan deze blog je misschien zelfs helpen met het maken van een keuze tussen de twee opties!