Rijden in een automaat wordt door sommigen als wezenlijk anders ervaren, dan rijden in een schakelauto. Bij een schakelauto is er, behalve een rem- en gaspedaal, ook een koppelingspedaal. Bij een automaat heb je alleen een rem- en gaspedaal. Daarnaast heb je ook nog een semi-automaat. Zo zie je maar, er zit duidelijk een verschil tussen automaat en een schakelauto! In deze blog zullen we precies bespreken wat er verder nog anders is aan de twee voertuigen. Zo weet jij, na het lezen van deze blog, wat precies de verschillen zijn.
Automaat
Een automaat heeft een zogeheten automatische versnellingsbak. Dit houdt in dat je niet zelf kunt schakelen. Dat doet de auto, automatisch voor jou. Voor sommige mensen is het rijden in een automaat echt een uitkomst, als het maar niet wil lukken om het examen te halen. Zo heb je ook gewoon wat minder handelingen te verrichten, in een automaat. De zogeheten hellingproef, waarbij je gebruik maakt van de handrem en het koppelingspedaal, is dan bijvoorbeeld niet echt meer een hele bijzondere handeling.
Versnellingen
Wat verder ook bijzonder is dat sommige automaten, maar liefst 9 versnellingen hebben. Dat is natuurlijk heel wat meer dan in een normale schakelauto! De meeste schakelauto’s hebben 5 of 6 versnellingen, maar er zijn ook uitzonderingen. Zo zijn er oudere auto’s die nog 4 versnellingen hebben, maar dit is tegenwoordig zeldzaam. Dankzij de 9 versnellingen van sommige automaten, is het mogelijk om zuiniger en sneller te rijden. Er is nou eenmaal meer speling en het is hierdoor niet persé nodig om hoger de toeren in te gaan. Het hebben van meer versnellingen kan dus zeker een voordeel zijn!
Schakelauto
Een schakelauto heeft een versnellingsbak waarmee je zelf schakelt. Daarbij heb je een koppelingspedaal die je intrapt als je schakelt naar een hogere of lagere versnelling. Een schakelauto heeft zo’n vier of vijf versnellingen. Rijd je langzaam? Dan wil je in een lage versnelling zitten. Ga je versnellen? Dan trap je dus het koppelingspedaal in en schakel je naar een hogere versnelling.
Vroeger werd er bij het halen van je rijbewijs vooral ook gezegd om bij het versnellen, de motor aardig wat ‘op te laten komen’. Dit hield in dat je de motor nog wat laag in de versnelling hield, waarbij de motor meer lawaai maakte. Tegenwoordig is het met het meer zuinige rijden, gebruikelijk om eerder in een hogere versnelling te gaan zitten.
Semiautomaat
Een semiautomaat is een tussenvorm. Er is nog steeds geen koppelingspedaal. Maar je kunt hierin wel zelf kiezen in welke versnelling je rijdt, als je dat wilt. Daarbij valt het nog steeds onder een automaat voor de wet. Handig, geeft autorijschool Maastricht aan, als je hebt afgereden met code 78 (automaat leswagen). Want, met zo’n rijbewijs mag je namelijk niet rijden in een schakelauto.
Het is normaal vaak slim om af te rijden in een schakelauto, aldus autorijschool Maastricht. Als je een rijbewijs voor een schakelauto hebt, mag je daarna zowel in een schakelauto als in een automaat rijden. Zo ben je altijd flexibel.
Verschil in gebruik
Bij een automaat heb je een bedieningshendel op de plek waar normaal de versnellingsbak zit. Hiermee kun je de automaat in vier verschillende standen zetten: vrij, achteruit, rijden, parkeerstand en in zijn vrij.
Bij een automaat hoef je jouw rechtervoet niet te gebruiken. Je linkervoet kun je namelijk gebruiken voor het gaspedaal of de rem.
Wat ook werkelijk anders is bij een automaat, geeft de autorijschool in Maastricht aan: Laat je bij een automaat het rempedaal los? Dan gaat de auto automatisch langzaam rijden.
Vooroordelen
Er zijn verder nog een aantal vooroordelen die horen bij het verschil tussen een automaat en een schakelauto. Deze voordelen zijn zeker niet altijd correct en het is dan ook van belang om het volgende stuk goed te lezen. Zo weet je precies welke vooroordelen wel en niet kloppen!
Verbruik
Het eerste vooroordeel dat we zullen benoemen, gaat over het verbruik van de auto. Men denkt namelijk dat een handgeschakelde auto minder verbruikt dan een automaat. Dit klopt echter niet! Door de ontwikkeling van auto’s liggen beiden types tegenwoordig erg dicht bij elkaar, ze verbruiken allebei minder dan eerst.
Slijtage
Heeft een schakelauto meer kans op slijtage dan een automaat? Ja! Dit vooroordeel is waar. Dit komt simpelweg doordat je zelfstandig en veel bezig bent met de koppeling. Dit zorgt nou eenmaal voor veel wrijving, vaak ook inconsistent. Hierdoor is de kans op slijtage nou eenmaal groter bij een schakelauto.
Veiligheid
Is een automaat veiliger dan een schakelauto? Ja. In principe is dit vooroordeel waar. Een automaat neemt de taak van het schakelen en werken met de koppeling over, waardoor je je beter kunt focussen op het rijden zelf. Omdat je dus met minder dingen tegelijk bezig bent, is het rijden van een automaat in principe veiliger. Hoe meer focus en rust tijdens het rijden, hoe veiliger.
Prijzen
Een automaat hoeft, ondanks wat veel mensen denken, zeker niet altijd duurder te zijn dan een schakelauto. Vroeger viel er wel iets voor dit vooroordeel te zeggen, maar omdat de huidige techniek zo ver vooruit gegaan is, liggen de prijzen van automaten en schakelauto’s niet meer specifiek uit elkaar. Er is dus vaak geen duidelijk verschil in prijs tussen de twee, en dit vooroordeel is dan ook niet waar.
De toekomst
Of we in de toekomst nog veel schakelauto’s zullen zien, valt te betwisten. Zoals eerder benoemd is het tegenwoordig steeds belangrijker om te letten op de zuinigheid van de auto wanneer je er een gaat kopen of leasen. De meeste autofabrikanten schakelen tegenwoordig over naar het produceren van automaten, of zelfs elektrische auto’s. Om deze reden is de kans groot dat we in de toekomst bijna geen schakelauto’s meer zullen tegenkomen. De nieuwere auto’s zijn tegenwoordig alleen maar automaten en ooit zullen we waarschijnlijk de volledige switch naar elektrische voertuigen maken.
Tot slot
Al met al zijn er toch een paar duidelijke verschillen tussen automaat en schakelauto. Zo is er natuurlijk een verschil in het besturen van de auto zelf en is er ook een verschil te vinden in de versnellingsbak. Hopelijk ben je een stukje wijzer geworden na het lezen van deze blog, en kan deze blog je misschien zelfs helpen met het maken van een keuze tussen de twee opties.