Rijden in een automaat wordt door sommigen als wezenlijk anders ervaren, dan rijden in een schakelauto. Bij een schakelauto is er, behalve een rem- en gaspedaal, ook een koppelingspedaal. Bij een automaat heb je alleen een rem- en gaspedaal. Daarnaast heb je ook nog een semi-automaat.
Automaat
Een automaat heeft een zogeheten automatische versnellingsbak. Dit houdt in dat je niet zelf kunt schakelen. Dat doet de auto, automatisch voor jou. Voor sommige mensen is het rijden in een automaat echt een uitkomst, als het maar niet wil lukken om het examen te halen. Zo heb je ook gewoon wat minder handelingen te verrichten, in een automaat. De zogeheten hellingproef, waarbij je gebruik maakt van de handrem en het koppelingspedaal, is dan bijvoorbeeld niet echt meer een hele bijzondere handeling.
Wat verder ook bijzonder is dat sommige automaten, maar liefst 9 versnellingen hebben. Dat is heel wat meer dan in een normale schakelauto.
Schakelauto
Een schakelauto heeft een versnellingsbak waarmee je zelf schakelt. Daarbij heb je een koppelingspedaal die je intrapt als je schakelt naar een hogere of lagere versnelling. Een schakelauto heeft zo’n vier of vijf versnellingen. Rijd je langzaam? Dan wil je in een lage versnelling zitten. Ga je versnellen? Dan trap je dus het koppelingspedaal in en schakel je naar een hogere versnelling.
Vroeger werd er bij de rijlessen vooral ook gezegd om bij het versnellen, de motor aardig wat ‘op te laten komen’. Dit hield in dat je de motor nog wat laag in de versnelling hield, waarbij de motor meer lawaai maakte. Tegenwoordig is het met het meer zuinige rijden, gebruikelijk om eerder in een hogere versnelling te gaan zitten.
Semiautomaat: aandachtspunt van autorijschool Maastricht
Een semiautomaat is een tussenvorm. Er is nog steeds geen koppelingspedaal. Maar je kunt hierin wel zelf kiezen in welke versnelling je rijdt, als je dat wilt. Daarbij valt het nog steeds onder een automaat voor de wet. Handig, geeft autorijschool Maastricht aan, als je hebt afgereden met code 78 (automaat leswagen). Want, met zo’n rijbewijs mag je namelijk niet rijden in een schakelauto.
Het is normaal vaak slim om af te rijden in een schakelauto, aldus autorijschool Maastricht. Als je een rijbewijs voor een schakelauto hebt, mag je daarna zowel in een schakelauto als in een automaat rijden. Zo ben je altijd flexibel.
Verschil in gebruik
Bij een automaat heb je een bedieningshendel op de plek waar normaal de versnellingsbak zit. Hiermee kun je de automaat in vier verschillende standen zetten: vrij, achteruit, rijden, parkeerstand en in zijn vrij.
Bij een automaat hoef je jouw rechtervoet niet te gebruiken. Je linkervoet kun je namelijk gebruiken voor het gaspedaal of de rem.
Wat ook werkelijk anders is bij een automaat, geeft de autorijschool in Maastricht aan: Laat je bij een automaat het rempedaal los? Dan gaat de auto automatisch langzaam rijden.