Het verschil tussen een zeecontainer en normale opslagcontainer lijkt misschien eenvoudig. De verschillen zitten hem in vervoer. Je kan namelijk kan een zeecontainer voor transport over zee gebruiken en de opslag container niet. Toch er zijn nog meer verschillen tussen de twee containers., die bij jou misschien nog niet bekend zijn. In dit blog lees je meer over de verschillen tussen de zeecontainers en opslagcontainers. Ook vertellen we je over welke soort containers daarbij horen.
De zeecontainer
Een zeecontainer is een container die bedoeld is voor vervoer over zee en land. Er zijn verschillende lengtes van een zeecontainer. De standaardmaat van zeecontainers wordt aangeduid met Twenty Feet Equivalent Unit. Veel voorkomende lengtes zijn 20 FT, 40 FT en 45 FT. Ze worden verplaatst door middel van een kraan.
De Amerikaanse ondernemer Malcolm McLean bedacht ooit om een container te gaan gebruiken voor wereldwijde handel. De eerste zeecontainer die in 1956 werd ontworpen, gebruiken we nog tot de dag van vandaag. De lengtes van de containers verschillen wel. Tegenwoordig gaat een zeecontainer ongeveer 25 jaar mee. Ze worden stevig ontworpen, want ze moeten tegen goed stootje kunnen als ze over zee vervoerd worden bij stormachtig weer. Eerst moet de zeecontainer wel gekeurd woorden voordat hij over zee mag vertrekken. Dit wordt een CSC-keuring genoemd. De keuring is 5 jaar geldig en moet daarna elke 2 jaar gecontroleerd worden.
Welke zeecontainers zijn er?
- Standaard container: hier worden stukgoederen in vervoert.
- Open top containers: zoals de naam al zegt, heeft deze container een open bovenkant. Hierin worden producten vervoert die erg groot zijn
- Thermische container: hierin worden producten vervoert die een specifieke temperatuur nodig hebben.
- Platform containers: hierin worden zware goederen in vervoerd.
- Tankcontainer: deze wordt voornamelijk gebruikt om vloeistoffen in te vervoeren
- Insulted container: dit zijn containers die gekoeld worden.
- Bulk container: wordt gebruikt voor het vervoeren van bulkgoederen door bijvoorbeeld transportbedrijven.
De opslagcontainer
Er zijn veel verschillende soorten opslagcontainers. Ze worden vooral ingezet voor renovaties en verhuizingen. Daarnaast wordt het ook gebruikt voor het opslaan van materialen en voorraden. Ook die heb je in allerlei maten. Zo is bijvoorbeeld een 6 FT opslagcontainer gemakkelijk te voeren, omdat die licht en compact is. Deze wordt vaak ingezet op bouwlocaties. Ze zijn makkelijk neer te zetten, omdat ze bestemd zijn voor alle weersomstandigheden. Op zoek naar zo’n container? Neem dan eens een kijkje op: Hier kan je een 6 FT container huren. Een 20 FT-opslagcontainer is bedoeld voor goederen die zwaarder zijn.
Welke opslagcontainers zijn er?
- Magazijncontainers: zoals het woord al zegt worden deze containers gebruikt in het magazijn. Deze zijn vaak uitgerust met rekken en hebben verschillende compartimenten.
- Opvouwbare containers: deze zijn gemaakt van flexibele materialen zoals kunststof, met als reden dat ze makkelijk opgevouwen kunnen worden
- Koelcontainers: deze containers zijn voorzien van koelsystemen om de juiste temperatuur te houden voor bijvoorbeeld voedsel.
- Chemische opslagcontainers: deze zijn bedoeld chemische stoffen te vervoeren en bevatten daarvoor ook een goed ventilatiesysteem.
- Opslagcontainers voor bouwplaatsen: deze containers zijn bedoeld voor in de bouw als opslagplek voor gereedschappen en materialen. Deze containers kunnen worden voorzien van sloten om diefstal te voorkomen
Wat is nu het verschil tussen een zeecontainer en een opslagcontainer?
Maar wat is nu het verschil tussen de twee containers? Omdat de zeecontainer getransporteerd wordt via de zee, spoor of weg, moet deze zich houden aan de eisen van de douane. Dat zijn de eisen van CSC en TIR. Zeecontainers kunnen op elkaar gestapeld worden en kunnen ook aan elkaar vastgemaakt worden door middel van stacking cones en bindstangen. Ze zijn speciaal ontworpen tegen zware krachten. Opslagcontainers zijn de containers die afgekeurd zijn als zeecontainer en die ook niet meer aan de douane-eisen kunnen voldoen. Het kan zijn de containers die bijvoorbeeld heel veel schade hebben geleden. Een zeecontainer met dezelfde maat als een normale opslagcontainer kan alsnog heel erg verschillen in gewicht.